Zucht. PostNL. Aanvulling.

Naar aanleiding van de klacht op 13 oktober, belooft PostNL beterschap en de verkeerd bezorgde post op te halen. Maar er is niets gebeurd. Integendeel. Goed geadresseerde post wordt verkeerd maar toch goed bezorgd. Kom daar maar eens uit. PostNL lukt het.

Diezelfde zaterdagmiddag, als dit artikel nèt is geplaatst, belt een man namens PostNL- van een call center, ingehuurd door PostNL. Ik maak vriendelijk duidelijk dat de maat vol is, dat we geen postbezorgers zijn en dat ze het pak post kunnen ophalen. Hij toont begrip.
"Maar kunt u het niet in de oranje brievenbus gooien?" probeert hij nog.
"Nee. Dat komt op hetzelfde neer. En die staat net zo ver van ons huis, als waar de post heen moet. Ik ben het echt zat de brieven hier in de buurt rond te brengen."
"Ik begrijp het. Ik zal ervoor zorgen dat de post maandag bij u wordt opgehaald. De regiomanager zal [blah, blah, maatregelen]. Mag ik deze klacht dan als afgehandeld beschouwen?"
"Dat mag."

Dom, dom, dom.

Had ik het maar niet gezegd. Maandag 15 oktober zei ik nog 's morgens tegen mrs. M, wijzend op de stapel: "Daar ligt het. Het wordt vandaag opgehaald." 
Maandag hebben we niemand gezien. Dinsdag ook niet. Woensdag niet. Donderdag staat, terwijl ik aan kom rijden, een witte bestelauto pontificaal voor onze inrit. Een man met een PostNL jasje stapt uit. Hij heeft iets in zijn hand. Ik druk even op de claxon en stop naast hem en doe het raam open.
"U woont hier?" vraagt hij.
Ik knik bevestigend en krijg meteen een dikke enveloppe in de hand gedrukt.
"Die moest opnieuw worden verzonden omdat [….. vage termen….]." Hij springt vervolgens meteen in zijn auto en rijdt weg.
Die man kwam niets halen.
Die man kwam wat brengen.

Verkeerd goed bezorgd

Zucht. PostNL. Late bezorgingOp de zegel staat dat het maandag 15 oktober is verzonden. 18 oktober, rond 14:00 uur ontvang ik het.
Je vraagt je af wat er mis is met de adressering. Oké, er staat Doornwerth. Maar postcode en huisnummer zijn klip en klaar te lezen. En correct.

 

Wat is er gebeurd? Welke omzwervingen heeft deze enveloppe gemaakt? Op de door PostNL geplakte en beschreven sticker staat huisnummer 443. Fout! Zou de man in de witte auto het eigenlijk verkeerd hebben bezorgd en per ongeluk toch goed? Of heeft buurbuurbuurbuurbuurman, net als ik PostNL, gevraagd het te komen ophalen? Omdat hij het ook zat is? Uiterst merkwaardig allemaal.

Schadeclaimpje?

De inhoud van de dikke enveloppe (porto € 3) betreft folders voor de chocolade kookworkshop op 11 november. Dinsdag en woensdag j.l. was in Amsterdam het Origin Chocolate Event, waar wij met Chocoweb aanwezig waren. Het plan was dat we de folders daar zouden verspreiden. Hoewel op tijd en correct verzonden (PostNL zegt de volgende dag te bezorgen), kwamen ze veel te laat aan. Je zou een schadeclaim in kunnen dienen: verspilde moeite, verspilde portokosten, verspild drukwerk, minder deelnemers aan de workshop, enzovoorts.
De samenleving wordt er niet beter van. Ook hier geldt het Gaia-effect.
PostNL mag zijn geprivatiseerd, lijden onder de achteruitgang van fysieke post versus e-mail en sociale media. Ze mag ingrijpen, goede, oude, vertrouwde postbodes de laan uit sturen en vervangen door bezorgers en daarmee haar bedrijfsresultaten oppoetsen, maar op hoger niveau beschouwd verschuiven kosten naar de maatschappij.
 

En nog steeds ligt de post voor 443 hier

Het enige dat ik mij nu nog afvraag: wie is er verantwoordelijk voor de gevolgschade? Stel dat de bewoners van 443 nu de Postcodeloterij Straatprijs missen? Of erger?

Plaats een reactie